úterý 23. září 2014

F.S. Fitzgerald: Velký Gatsby

úterý 23. září 2014

Bouřlivá dvacátá! Věk ženských lýtek zadýchaných jazzem, věk technického pokroku a propastných sociálních rozdílů, léta uvolněných mravů a prohibice. O Americe paradoxů začal Francis Scott Fitzgerald psát v polovině roku 1924. Pobýval tehdy na Francouzské riviéře nebo v Paříži, kde se scházel s Ernstem Hemingwayem, Gertrudou Steinovou a dalšími, kteří se považovali za součást tzv. ztracené generace. Velký Gatsby je v pořadí třetím Fitzgeraldovým románem. Poprvé vyšel v New Yorku v roce 1925 a byl oceněn kritiky i čtenáři. Dodnes stojí v čele literárních skvostů dvacátého století a bývá označován i za vrchol tvorby samotného Fitzgeralda.


Amerika ve dvacátých letech, jazz, nespoutanost - to jsou věci, o kterých běžně ráda čtu, baví mě a zajímají, ale hned na začátek bych chtěla říct, že kniha pro mě byla naprostým zklamáním.
Už když jsem knihu poprvé držela v ruce, říkala jsem si, že to bude jednoznačně jedna z nejlepších knih, slyšela jsem na ni hrozně moc pozitivních ohlasů a to je důkaz, že vlastní názor si můžete udělat až po přečtení celé knihy.

Začátek děje se rozbíhal dost pomalu, stále se nic nedělo. Čekala jsem, kdy přijde nějaký zvrat, intrika, ale po celou tu dobu jsem čekala marně. Do čtení jsem se mnohdy musela nutit, proto jsem ji taky četla déle, než je u mne zvykem. Děj jsem vlastně nedokázala pořádně vnímat, často jsem po dočtení kapitoly nevěděla, o čem jsem před pár minutami četla. Zkrátka, kniha byla hrozně zdlouhavá, bez zápletky. Na to, že patří mezi ty nejčtenější knihy na světě, bych od ní čekala mnohem, ale mnohem více.

Přesvědčila jsem se taky o tom, že ne vždy mě moje oblíbené téma může bavit. Moji čtenáři jistě ví, že bych si přečetla snad každou knihu s podobným námětem, ale nejsem si jistá, kdy se do podobné knihy zase pustím. Po tak obrovském zklamání si nejsem vůbec jistá, kdy se budu chtít k tomuto tématu opět vrátit.

Kdybyste po mně teď chtěli, abych vám stručně shrnula obsah knihy, nebyla bych toho ani schopna. Ne, že bych knihu snad považovala za naprostou ztrátu času, ale jak už jsem se zmínila o pár řádků výše, něco tomu chybělo, a to dost. Možná jsem příliš mladá na to, abych tuhle knihu pochopila, ale obávám se, že se k ní nikdy vrátit nechci. Kdybych byla o pár let starší, možná bych se na tehdejší společnost dívala úplně jinak. Mrzí mě, že si to tahle kniha u mě tak pokazila. Co se týče dalších knih od tohoto autora, určitě si chci přečíst Něžná je noc, ale dám si mírnou pauzu od čtení podobných knih, neboť se bojím, že by to dopadlo podobně, jako s Velkým Gatsbym.

13 komentářů:

  1. Já jsem četla Gatsbyho první v češtině, a ačkoliv se mi líbil, taky jsem moc nechápala, co že je na něm tak výjimečného. Pak jsem si ho ale asi po roce přečetla v originále a nestačila se divit. Fitzgerald píše nádherně, místy skoro až básnicky, a spousta jeho krásně složených myšlenek se zkrátka v tom překladu ztratí.
    No, třeba tě Něžná je noc zaujme více, mně se, co se tématu týče, líbila o něco více než Gatsby :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To máš pravdu, taky jsem si pár myšlenek založila a z knihy vypsala, to jí ano na celkovém hodnocení moc nepřidalo.
      Knihu si přečtu, ale jak jsem napsala, rozhodně ne v nejbližší době :-)

      Vymazat
  2. Tohle je moje srdcovka :) I nová filmová verze z Dicapriem se mi moc líbila.

    OdpovědětVymazat
  3. Většina lidí z mého okolí, co ji četli, byli zklamaní tak jako ty. Proto se na ni teď ani nechystám. Jak říkáš, možná to chce, aby byl člověk starší, aby jí lépe rozuměl nebo si ji někdy později třeba přečtu rovnou v originále.

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem četla Gatsbyho v originále a moc se mi líbil. Stále jsem ale ještě neviděla film, dost nerada koukám na zfilmované knížky, většinou jsem dost zklamaná. Já bych na Fitzgeralda nezanevřela úplně, zkus Tender is the night, ta se čte trochu lépe :) Hezký den, Jana

    OdpovědětVymazat
  5. Já mám na Gatsbyho trochu jiný názor, podle mě mu nechybělo vůbec nic. Je to má srdcovka, ale chce to přečíst si ho víckrát... :)

    OdpovědětVymazat
  6. Musím s Tebou souhlasit, vlastně jsem moc nepochopila, proč ji tolik lidí miluje. Zažívala jsem stejné zmatení na koncích kapitol jako Ty, vlastně ve mě nezanechala moc velký dojem. Asi není určena každému. Tak už to holt někdy bývá :)

    OdpovědětVymazat
  7. no mne sa to naozaj dostalo pod kozu az na druhy krat. Ale schvalne, keby si teraz po mne chcela, aby som rozpravala o tej knihe, v hlave mam uplne prazdno (resp. cele je to zdeformovane filmom, ktory sa mi az tak moc nepacil). Len na druhom konci jazera blika zelene svetlo.

    OdpovědětVymazat
  8. Celkem škoda, protože tuhle knihu opravdu hodně lidí chválí. Já ji teď budu číst, tak jsem zvědavá, co na ni budu říkat a doufám, že nebudu tak zklamaná :)

    OdpovědětVymazat
  9. Dej knize šanci za pár let. Třeba v ní objevíš něco, co jsi dnes neviděla. Mně se to tak stalo několikrát (netvrdím, že vždy), knihy, které mě zklamaly, o pár let později jsem objevila jejich kouzlo. Konkrétně? Marťanská kronika, Pán prstenu, Hvězdný prach a dokonce Malý princ. Knihám dávám druhou šanci, většinou se vyplatí.
    Možná je třeba mezitím něco zažít, něco poznat, něco ztratit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejspíš máš pravdu, šanci jí asi dám, až budu starší :-)
      Malý princ se mi líbil už tehdy, ale nejsem si jistá, jestli jsem tak úplně pochopila podstatu knihy :-)

      Vymazat
  10. Já Gatsbyho budu tento rok určitě číst- k maturitě. Každopádně trošku se ho bojím :( Myslím, že mě nebude moc bavit :(
    Krásně jsi to napsala <3

    OdpovědětVymazat