neděle 5. října 2014

Na téma... Ilustrace

neděle 5. října 2014

Když se tak zamyslím nad tím, co pro mě před několika lety bylo důležitější, jestli samotný děj, nebo ilustrace v knize, je to jednoznačně druhá možnost.
Když mi mamka vždy předčítala nějakou knihu, dokázaly ve mě vzbudit nejrůznější emoce, jako strach, hrůzu nebo radost. Děj jsem sice vnímala dost pozorně a snažila se naslouchat slovům vycházejícím z máminých úst, jako by pro mě byly něčím neobvyklým, ale bez ilustrací by mě knihy, jako malou holku nejspíš nebavily.
Bylo pro mě tolik důležité si děj spojit s něčím konkrétním, při popisu různých osob jsem si byla schopná ve spojitosti s kresbou představit, jak ten člověk asi vypadal. A pokud mi to nestačilo, jednoduše jsem si domyslela, jak asi vypadá.
I když mají menší děti nejspíš daleko větší představivost, i dnes mám radost, když na nějakou drobnou ilustraci v knize narazím a mile mě překvapí. Dřív ve mně totiž knihy opravdu vyvolávaly hlavně strach a stačilo mi, když jsem na obrázku viděla jen trochu zamračeného dědulu.
Nejradši jsem však měla obrázky princezen a ilustrací přes celou stránku. Ne snad, že bych si podle popisu nedokázala představit, jak asi vypadaly, ale vždy se mi líbilo koukat na obrázek a zároveň poslouchat pohádku. To mi dnes upřímně chybí ze všeho nejvíc.
Nejraději vzpomínám na knihu Bratří Grimů, která je opravdu plná nádherných ilustrací. Když jsem ji kvůli focení po několika letech držela v ruce, málem mi tekly slzy, když jsem si vzpomněla, jak ležím na zahradě v houpací síti a mamka mi nahlas předčítá ty úžasné příběhy už po několikáté během jednoho dne.

11 komentářů:

  1. Už tradične chválim krásne fotky a aj novú peknú šablónu.
    KAVIAREŇ U MAČKY

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ti hrozně moc!
      Jsem ráda, že se šablona líbí, chtěla jsem ji trochu pozměnit, protože se mi ta původní zdála okoukaná. Tahle je navíc tématická, podzim prostě miluju :-)

      Vymazat
  2. Moc hezky fotíš :) To je radost číst takový článek.

    OdpovědětVymazat
  3. Trocha nostalgie ve spojení s krásnými fotkami a zase může vzniknout takhle pěkný milý článek!
    Jen na mě působí chvílemi trochu smutně, když vzpomínáš na to, co už není a nejde vrátit. Nesmutni nad tím při vzpomínkách.
    Obrázkové knížky jsou rozhodně lepší, máš pravdu a děti je potřebují. Já jsem si podle nich vždycky ráda kreslila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím s tebou, tentokrát i mně samotné přijdou fotky dost ponuré...

      Vymazat
  4. moc povedene fotky! jsi fakt sikovna. a krasne ilustrace, jen co je pravda. a ty listecky co k tomu doplnujes a dalsi veci, moc hezky proste :)

    OdpovědětVymazat
  5. Ilustrace jsem jako malá na knihách měla taky ráda; nebyly sice pro mě to nejdůležitější, ale svou významnou roli určitě hrály. Moje nejoblíbenější ilustrace byly rozhodně ty z Dětí z Bullerbynu - vlastně se mi moc líbí doteď.
    Jinak se musím přidat k ostatním a smeknout před tvými nádhernými fotkami :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář! :-)
      Pravda, na tu knihu taky moc ráda vzpomínám :-)

      Vymazat
  6. Překrásné fotky <3 Ta Popelka na konci vypadá úplně báječně! Hned bych si ji přečetla :)

    OdpovědětVymazat